torsdag 4 mars 2010

Fotolagring på resande fot.

Under mina resor har jag alltid oroat mig för lagringen av mina bilder. under kortare resor i Europa (vecka eller veckoslut) har jag tagit med mig min bärbara dator samt en extern hårddisk.


När vi så reste till Indien och var borta i månader så var en 15" Macbook Alu inte något alternativ att släpa runt på. Jag köpte då en Nexto CF Ultra från Tyska Nextodi. Nexto är en mycket praktisk liten sak och fungerar alldeles utmärkt. Det enda man behöver göra är att sätta i sitt CF-kort och trycka på en knapp - "Copy". Jag hade inga egentliga problem med den förutom att jag inte kunde se vad som kopierades. Den har ingen skärm som visar bilderna så man vet inte om bilden har blivit kopierad till hårddisken på Nexto. Man ser emellertid att den kopierar och man kan dessutom verifiera överföringen men allt detta till trots så hände det mig vid varje resa att bilder ändå försvann.


Frågan är då...vad är det bästa sättet att lagra sina bilder på?


Man ser ofta andra rekommendera att man köper tillräckligt med minneskort så att man inte behöver oroa sig, man byter bara kort. Detta ser jag inte som möjligt vid en 3-4 månaders resa till Indien, om man inte har med sig 200 mineskort. Ne, en bättre lösning är då att köpa sig en enhet med enkelheten hos en Nexto men med färgskärm och möjlighet att se vad som överfördes samt vad som redan fanns på hårddisken.


Archos och Epson har flera modeller som verkar intressanta samt Jobo giga Vu Sonic kan också vara ett alternativ. Dessutom har ju Canon sin egen lagringsenhet M-80 för bilder. De flesta enheter utom Nexto är väldigt dyra lösningar så jag har inte ens tittat närmare på dom.


Nu har det emellertid kommit en enhet från Hyperdrive som heter HyperDrive Album. Den har utbytbara 2,5" Hårddiskar upp tom Sata disk på 640Gb. Själva "skalet" kostar 299$ och ger då möjlighet att sätta i en egen Hd. Enheten har en 4,8" display i färg och CF- och SD-kortplatser.


Möjligheten att faktiskt byta hårddisk under resans gång är en tilltalande faktor. Personligen kommer jag absolut att titta närmare på den.


Så vad är då slutsatsen?

Vad skall man ta med sig på en längre resa?


Jag tror att det ultimata "resesällskapet" kunde vara:

1. Dator (liten bärbar pc eller min 13" Macbook Pro)

2. Kameran + 4-5 minneskort

3. Extern HD på 500Gb

4. Hyperdrive på 500Gb.


Varför både Extern Hd och Hyperdrive? - Det är alltid bra att ha bilderna på två olika ställen, dubbla kopior alltså.


Frågan med dator är egentligen huruvida man behöver all den kraft. Skall man inte göra ngn bildbehandling under sin resa så kanske man endast behöver något att skriva resedagbok på. En liten mini-PC på 10" kunde då vara ett alternativ eller varför inte en iPad med ett externt tangentbord?


Inför min nästa resa kommer jag absolut titta närmare på såväl en HyperDrive Album som ett alternativ till min Macbook Pro.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar